25 juli 2013

Skörd

Tyst på bloggfronten – igen. Men annars rullar livet på! Tills vidare ganska som vanligt, men om en vecka går vi in i en annan vardag och verklighet igen. Jag börjar jobba och barnen börjar på dagis. Det blir mjukstart för mig med några dagars semester och en par dagar inskolning på dagis. Egentligen vill dom att man ska vänja sig under två veckors tid, men jag undrar hur det riktigt är möjligt.. I vårt fall omöjligt eftersom dagiset öppnar först den 1.8. Då ska barnen dit och bekanta sig. Vi kommer väl att vara med först, men på fredag ska vi väl åka bort en stund. Jag tror inte att det kommer att vara ett så stort problem alls.. Jag ska också då passa på att åka och bekanta mig med mitt nya jobb. Jo, för jag kommer att vara stationerad i Pargas ett år framöver. Ser det som en rolig utmaning att handleda hantverksgruppen där och vidga mina vyer lite :-) Partiell vårdledig är jag tills Theo fyller tre år, jobbar alltså 30 timmar/vecka. Känns väldigt skönt att ha kortare dagar på alla sätt. Klart att en del av arbetet kanske blir lidande ibland, men tror nog  att det går att organisera. Det blir långa dagar ändå och jag är tacksam för att det finns den här möjligheten att förkorta arbetsdagen och ha mer tid över för barnen. Då Peter är hemma kommer barnen fortsättningsvis att vara hemma, då vi ansökt om 16 dagar/månad. Jag ser faktiskt väldigt mycket fram emot vår nya vardag, även om jag har njutit väldigt mycket av min tid som hemmamamma.

IMG_1976  IMG_1977IMG_1983  IMG_1979

I växthuset växer det! Kanske inte så att det knakar, men ändå riktigt skapligt. Gurkorna är gudomligt goda! En del hann torka bort då vi var på resa, men det kommer nya hela tiden. Vi köpte en färdig tomatplanta och dom tomaterna börja mogna. Tyvärr är just den sorten ganska sur, men jag hoppas på att plantorna jag själv planterar har sötare och godare sorter. Dom blommar just nu, så jag håller tummarna. Zucchinin hade ganska tjockt skal, men den går ju att skala såklart.. Hemskt mycket mera än så blev det inte att odla i år. Nästa år ska jag ha lite färre gurk- och tomatplantor och satsa på en liten odlingsbänk bredvid växthuset där vi ska odla lite andra grönsaker också.

Oj, det finns ju hur mycket som helst egentligen som jag kunde blogga om.. Våra projekt, sådant jag inte berättat ännu om våra resor, livet här hemma just nu, planer och drömmar. Men tar det i den ordning det kommer :-)

Under den sista lediga veckan innan vardagen ska vi iallafall sysselsätta oss med att njuta av sommaren som kommit till baka, gå på 2-års kalas, sälja på loppis i Pargas (både loppisgrejer och inspiraton M grejer), åka till landet en par dagar, Peter åker till Joensuu och hälsar på sin pappa. Och fortsätta fixa lite smått här hemma. Sen är det ju faktiskt en hel månad sommar kvar då jag börjat jobba, och så ser jag fram emot en lång och skön och färggrann höst!

Kram, Lotta

1 kommentar:

Ninette sa...

jamen hallå! ska du vara i pargas - då måste du bara komma förbi på te nåt tag! såg dej på loppisen i söndags, och tänkte gå förbi och säga hej nåt tag när jag hade tid ledig, men sen glömde jag bort allt i kaoset, och det riktigt harmade...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...