09 augusti 2010

Tillverkning av tvål

Nu har det gått en vecka sen vi gjorde våra tvålar, och här kommer recepten, beskrivningen och bilder! Tack Mia för att jag fick låna din text!

Kallrörd tvål

Strömsös grundtvål (två satser tvål, ca 24 bitar)

  • 375 g kokosfett
  • 645 g olivolja
  • 450 g rapsolja
  • 30 g bivax
  • 544 g vatten/örtavkok/getmjölk
  • 205 g lut

Kaffetvål

  • 18 g honung
  • 2msk malt kaffe

Dofttvål

  • 18 g honung
  • apelsinolja
  • ingefärsolja

Förbättrad olivoljetvål (enkel sats)

  • 40 g kokosfett
  • 430 g olivolja
  • 30 g ricinolja
  • 125 g vatten
  • 65 g lut
  • doft

Tillbehör som behövs utöver själva råvarorna:

Kom igåg att alla metallföremål måste  vara rostfria, aluminium och teflon reagerar med luten och missfärgar tvålmassan!

  • Skyddande kläder
  • Gummihandskar
  • Skyddsglasögon
  • Ättika (neutraliserar lut ifall olyckan är framme och du får lut på huden)
  • Våg
  • Termometer
  • Stavmixer
  • Rostfri kastrull
  • Glaskärl/värmetålig plast för lutblandning
  • Kärl för extra oljor och torra ingredienser
  • Plastslev
  • Formar för tvålmassan
  • Plastpåse/plastfolie att skydda formen med

IMG_8336

Förberedelser:

Börja med att förbereda den plats du skall arbeta på. Arbetsplatsen får gärna vara sådan att det går bra att vädra och att det finns vatten i närheten. Bred ut tidningar, ta fram alla tillbehör du kommer att behöva. Se till att små barn och husdjur inte är i närheten då du arbetar med lut! Använd täckande kläder för att undvika frätskador, samt gummihandskar och skyddsglasögon. Förbered formarna och mät upp ingredienserna. Oljorna placeras direkt i kastrullen, doftolja och eventuella torra ingredienser mäts upp i skilda kärl och ställs åt sidan.

IMG_8342IMG_8343IMG_8344IMG_8337 

Lut

Medan oljorna värms på svag värme på spisen är det dags att göra lutblandningen. Se till att du har skyddsutrustningen på dig innan du börjar, lut är MYCKET frätande och kan skada dig illa! Mät upp rätt mängd lutpulver i en skål. Häll inskallt vatten i glasskålen och häll därefter luten i sakta mak ner i vattnet. Häller du vatten i luten orsakar du en mycket häftig reaktion, så kom ihåg att alltid hälla lut i vatten! Den kemiska reaktionen orsakar en mycket illaluktande odör, så om möjligt gör detta utomhus eller vid ett öppet fönster/bra ventilerad plats. Rör om försiktigt så att luten löser sig helt. När luten reagerar med vattnet hettas det upp så att det nästan börjar koka, därför kan man när reaktionen är färdig, sänka ner kärlet i kallt vattenbad för att snabbare få lutblandningen att bli rätt remperatur.

IMG_8338IMG_8341

Blanda olja och lut

När fetterna smält och lutlösningen är färdig återstår att försöka få bägge lösningarna att bli omkring 40-50 grader. Tvålen misslyckas om ingredienserna inte är i samma temperatur när de blandas. Ställ kastrullen på ett stadigt underlag och häll i sakta mak i lutlösningen medan du rör om med en slev. När all lut hällts i kastrullen tar du fram stavmixern och börjarr röra om samtidigt som du kör korta pulser med mixern. undvik att röra om så, att det blandas luft i tvålmassan. Efter ett tag blir massan tjockare och när den tjocknat så pass att den påminner om tjock kräm och mixern lämnar spår i smetens yta är den färdigt blandad.

IMG_8345IMG_8347IMG_8349

Dofter och övriga ingredienser

Nu är det dags att tillföra doftoljor, tirra ingredienser och eventuella extra fetter i tvålen. Jobba snabbt, eftersom tvålmassan nu kommer att stelna i rask takt. Rör en kort stund med mixern efter att ingredienserna tillsatts.

IMG_8354IMG_8358IMG_8357           IMG_8355

Häll i formar

Nu är det dags att snabbt hölla över tvålmassan ui den förberedda formen. Skrapa ur kastrullen och försök få massan att fördela sig jämt i formen. Man kan dunka formen i bordet lite försiktigt en par gånger för att få eventuella luftbubblor att komma upp till ytan. Ställ sedan formen på ett skyddat ställe och täck in den i en gammal handduk.

IMG_8359     

IMG_8360

Förtvålningsprocessen och lagring

Nu skall tvålmassan stelna under ett dygn. Under denna tid genomgår massan en process där luten reagerar med fettet och det bildas tvål. Tills detta har skett är tvålmassan fortsättningsvis frätande, så ha för säkerhetsskull gummihandskar när du hanterar tvålen. Efter ett eller två dygn kan man ta ut tvålen ur formen och skära upp den i lagom bitar. Placera bitarna torrt och om möjligt mörkt och lagra den i åtminstone en månad, sex veckor brukar rekommenderas. Ju längre du lagrar tvålen desto fastare blir den, en tvål som lagrats kort tid brukar ofta kunna smälta rätt fort vid användning.

Nu ligger tvålarna uppskurna i vårt gamla pannrum och mognar! Återkommer om den saken om några veckor då de är färdiga!

Jag kan inte kanske precis säga att jag nu har lagat tvål, och är expert på det. Jag fotade ju mest och där emellan vaktade jag Max. (Fast jag nog lyckligtvis hade många andra barnvakter också!) Men det jag iallafall lärde mig var att det inte alls var lika invecklat som jag trott! Ska bli så roligt att ha egen tvål att använda sen!

För övrigt så har jag varit första dagen på jobb idag efter semester och sjukledigt. Det har väl gått helt okej, trots en ganska stressig dag och supervarmt inomhus. Vår luftkonditionering fungerar inte riktigt som den ska nämligen.. Jag har med hjälp av en par arbetstagare tryckt bl.a. ca 70 t-skjortor idag. Bara ca 430 kvar..

Ha en skön fortsättning på veckan om du orkat läsa så här långt!

Kram, Lotta

8 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Oj, jag tyckte nog att det verkade rätt krångligt med tvålen jag! :P
Har väl bara för dåligt tålamod, helst ska allt vara klart NU.
Alltså skulle jag nog få smått panik också om jag visste att jag hade 470 t-shirts kvar att göra!!

Bra att det gick okej på jobbet!
Fin fortsättning på veckan.

Galleri MochB sa...

Intressant! Vi har gjort tvål vi också, men den enklare vägen... genom att smälta om redan tillverkad tvålmassa ;O)

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att göra tvål, men det verkar inte vara det lättaste att göra. Får nog håll mig till sådana där färdiga satser som man kan köpa:)
kram Ullis

Skogsdoft & havsbris sa...

Vad spännande att göra egen tvål! Det skulle jag också gärna pröva på, men det låter rätt invecklat... Var får man tag på lut?

Det väntar en award på dig inne hos mig! :)

Kram1

designofluna sa...

Hej! Just nu har jag en tävling där du kan vinna valfri Lunafigur. Kolla in om du har lust!
Kram Malin

Livingroom sa...

Åh så krångligt det såg ut - men fint ... skulle älska att göra tvålar...men tiden bara rinner iväg...
Gjorde faktiskt små tvålar till jul. Det kom med en förpackning i nån "klubb"... ..det var färdig tvålmassa. Men skoj var det!
Hoppas du har en riktigt skön helg med familjen och kom ihåg att hinna njuta av solen med...
-Lotta-

Laila sa...

ppssssst. Gumman: Jag skaffade just en ny blogg som jag tänkte använda då och då. Och till o från och från och till:)
http://essensenavallt.blogspot.com
kram Lallis

Emma sa...

Hittade hit då jag sökte efter hur man tillverkar tvålmassa själv, tack för den utförliga beskrivningen. Detta måste jag också prova på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...