20 januari 2012

Nervbanemassage

 

Hermoratahieronta

Hermoratahieronta on vanha, kiinalaista alkuperää oleva ääreishermoston tehokuntoutushoito. Hoito tehdään peukaloilla ja sormenpäillä ihoa kevyesti painellen ja pyörittäen. Koko keho hoidetaan päästä varpaisiin: pää, kädet, jalat ja selkä.

Hoidolla pyritään herättämään kehon oma puolustusmekanismi, vapauttamaan keho kivuista ja kroonisista vaivoista sekä auttamaan kehoa ylläpitämään elintoimintojen luontaista tasapainoa.  Hermoratahieronnassa hoidon vaikutus on hyvin samanlainen kuin esimerkiksi akupunktion tai vyöhyketerapian, sillä hoito tapahtuu hermoratojen, meridiaanien ja niillä olevien akupisteiden myötä.

Hoidon jälkeen saattaa nousta esille kehon piilovaivat ns. vanhat vaivat. Näin käy erityisesti kroonisissa sairauksissa, joissa on tyypillistä runsas kuona-aineiden kertyminen kudoksiin. Oireet ovat kuitenkin aina ohimeneviä ja häviävät hoidon jatkuessa. Kaikille näitä tuntemuksia ei tule tai ne ovat niin lieviä, ettei henkilö niitä edes huomaa. Hermoratahierontaa suositellaankin otettavaksi sarjahoitona. Hoito sopii hyvin tukihoidoksi perinteisen koululääketieteen rinnalle. Rentoutukseen hoito sopii kertahoitona.

Hermoratahieronnasta on saatu hyviä tuloksia mm. lihasjännitykseen, ylä- ja alaraajojen säteilykipuihin/puutumisiin, levottoiin jalkoihin, nivelkipuihin, fibromyalkiaan, reumaattisiin oireisiin, iskiakseen, migreeniin ja astmaan.

Hermoratahieronta ei sovellu raskaana oleville tai heti leikkauks en jälkeen. 

Texten lånad från http://hyvinvointiajailoa.com/

Så kom då äntligen dagen då jag fick åka till min efterlängtade massage som jag fick i julklapp av Peter! Måste nog säga att det var nog säkert det mest avslappnande jag någonsin varit med om. Tror att jag somnade några gånger, och jag var helt sladdrig och yr i flera timmar efteråt. Då jag körde hem så blev jag inte alls irriterad över att det var mycket trafik och “röda vågen” hela vägen hem. Som jag brukar bli ibland.. Känner mig mycket lugnare och mindre stressad nu efter alla strul den sista tiden.

Själva massagen tog alltså nästan två timmar och gick ut på att massören tryckte på olika punkter i kroppen. Började med huvudet, sedan vänstra armen/handen, vänstra benet/foten, sen andra sidan och sedan ryggen och benen igen. Ingen muskelmassage, men ändå kände man sig som pånyttfödd efteråt.

Nervbanemassage är väl egentligen i första hand till för att vårda olika problem och ska då göras vid upprepade tillfällen, men kan också (som för mig) fungera som avslappning och stressborttagning. Vilket det verkligen gjorde. Rekommenderar verkligen att testa denna typ av massage!

2 kommentarer:

Nina sa...

Åh, det låter helt fantastiskt. Bra julklapp! Ofta tycker jag att man inte ens förstår hur spänd och stressad man faktiskt är förrän någon börjar klämma och trycka...

StrandviksVillan sa...

Låter otroligt skönt!
Min mamma är massör och har även medicinsk laserterapi och fotvård, så jag får komma till henne när jag vill... men det blir inte så ofta ändå.
Något jag skulle vilja testa är floating och det finns faktiskt här i vår stad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...