21 oktober 2012

Uppdatering

Oj oj så den här tiden rinner i väg.. Senast jag bloggade var det då lilla Malte fötts. Nästa vecka blir han redan en månad! Och väntar så på att få träffa honom och hans mamma och pappa såklart! Snart “bara” en månad tills vi åker iväg! Jag och Petra.

IMG_1287

Orsak till denna bloggtorka? Tidsbrist främst.. Dagarna rusar iväg. Trodde faktiskt inte att det skulle vara så stor skillnad, men det är nog så mycket mera ståhej med två barn än ett. Och inte är det ju så konstigt det heller..

IMG_1313

Något måste man prioritera bort då tiden går för fort. För min del har det blivit bloggen, och tyvärr också ofta att träffa folk. Nog träffar ju vi/jag våra vänner alltid emellanåt, men det är ofta ett himla pusslande och planerande för att få det att gå ihop. Men jag vet ju att det kommer en dag då ungarna sover länge på morgnarna, och kan ta hand om sig själv mera så man kan få lite mera “egen tid”. Sånt har jag ju ganska mycket av egentligen då Peter är på jobb varannan vecka. Inte för att det är något fel på den tiden han är hemma heller! Då blir det mest att fixa här hemma och äta gott! Då jag är ensam så syr jag (det gör jag ju i ju för sig då Peter är hemma också) och organiserar, plockar, städar, sköter ungarna och allt sånt där. Om det finns något som aldrig kommer att ta slut, så är det högar och skåp att städa och organisera..

IMG_1352

Får ofta frågan om hur jag hinner och orkar med allt då jag är ensam med barnen. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan.. Mina barn är ganska bra för det mesta att sysselsätta sig själv och jag har tagit beslutet att t.ex. aldrig städa då Theo sover. Det är oftast då jag syr. För han sover lyckligtvis oftast 3-4 timmar på dagen! Städa gör jag då barnen är med. Brukar ibland passa på att städa badrummet t.ex. då dom badar. För i badkaret trivs dom. Man borde ha ett badkar i varje rum. Då hade det inte varit mycket gnäll.. Sen brukar dom sitta bakom dammsugaren och värma sig. Och dom få gångerna jag orkar moppa så vill Max alltid hjälpa till.

IMG_1365

Men jag är så glad och tacksam för att jag får vara hemma med barnen som råddar och stökar! På måndag ska vi gå och demonstrera mot att dom hotar att dra in S:t Karins tillägget, vilket skulle innebära ett inkomstfall på 300€ för vår del, vilket är ganska mycket pengar just nu..

IMG_1370

Annars då? Vi har växthusprojektet lite på hälft ännu, hösten kom emot och regniga dagar.. Det som ännu ska/borde/måste göras före vintern är att sätta upp plankor vid gavlarna och plankor som kommer på fönsterskarvarna. Ett fönster saknas ännu, det kittade vi om för en par dagar sen. Egentligen borde väl alla fönster ha kittats om, men det här var i så dåligt skick så glaset knappt hölls på plats.. Dom fönster som blev över, fick vi smidigt bort via tori.fi (finska motsvarigheten till blocket)

IMG_1362

Via Tori fick vi också tag på ett klädskåp till vårt sovrum! För 50€ blev ett ca ett år gammalt skåp (som nytt kostar lite på 200€) vårt! Barnen växer och kläderna tar mera utrymme, så det började bli lite trångt.. Vi hade egentligen tänkt skaffa ett Hensvik klädskåp från Ikea till barnens rum, men så här fick vi ju ännu mera utrymme. Vi har nu våra vardagskläder i klädskåpet (dom som ryms in) och barnens kläder och finkläderna finns i garderoben. Fungerar bra skulle jag tro.

IMG_1398

Theo är ingen bebis mera.. Här sitter han i sin pyjamas och äter smörgås på köksgolvet. Den fina mattan var en för tidig julklapp från min pappa. En plastmatta på metervara som är tillverkad i Österbotten! Blev positivt överraskad om att dom fått in så fina mattor! Köptes alltså på höstmarknaden i Ekenäs. Tack för den!

Blev inte någon organiserat inlägg det här.. Men en liten uppdatering iallafall!

Kram, Lotta

2 kommentarer:

Anna-Paulina sa...

Känner så igen mig i det du skriver. Bloggen kommer i andra eller kanske femte hand efter allt annat som måste prioriteras före. Men du är en verklig konstnär på att puzzla ihop det med tiden. Man hinner om man organiserar. Vilket många har svårt att förstå. Jag själv har aldrig prioriterat tv.n, och folk undrar hur man hinner göra smycken, pyssla, ha städat, plantera blommor. Nu lägger jag ner mesta tiden på min egen återhämtning då det är mycket med jobbet. Man måste investera i vila och i sitt välmående också. Ha en bra dag.

Nina sa...

Haha, jag måste bara säga att jag gillar det där med att ha ett badkar i varje rum. Min E älskar också att bada och kan sitta där hur länge som helst. Oj, vad mycket man hade kunnat få gjort alltså!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...