02 augusti 2015

Tallin

Så gick fyra veckor i ett huj, och imorgon börjar jag jobba igen. Med ganska tudelade känslor faktiskt. Tycker ändå att vi har hunnit med en del varierande program under semestern och i veckan tog jag en väldigt avslappnande tur till Tallin med min bästa vän. Det blev mest mat, lite dryck och en del prat och ganska mycket trötthet. Då en plötsligt kommer iväg hemifrån och inte har några krav på sig så hinner tröttheten lätt ikapp en. Men en riktigt lyckad resa var det iallafall. Eftersom det regnade en del, så hade jag inte lust att släpa med kameran överallt, så bjuder på lite mobilbilder här. Fast kvaliteten på bilderna är faktiskt riktigt bra.

Jag åkte med buss till Helsingfors och det tänkte ju först gå lite dåligt.. hållplatsen för den snabba bussen hade ändrats, så bussen var framme en halv timme senare än vad jag beräknat. Så det blev att ta en taxi till hamnen. Men hade jag inte tagit fel buss, så hade jag inte heller träffat en gammal vän på bussen som jag hade sällskap av ända till Esbo, vilket var väldigt trevligt!

Vi åkte över med Viking XPRS (råkar ju finnas en del fribiljetter här i huset av någon orsak) och tillbaka  åkte vi med Viking Mariella. Vi bodde på ett hotell i gamla stan som hette Meriton Old Town Garden Hotel. Riktigt mysigt och fräscht. Kanske inget familjehotell men passade riktigt bra för oss. Mysig utsikt över taken i gamla stan. Vi hade bokat bord på en restaurang som heter Leib (lönar sig att boka bord dit.) Väldigt god och rustik mat! De satsar på säsong och närproducerat och det märktes faktiskt. Trevlig stämning också.

Det är ju faktiskt ganska enkelt att åka över till Tallin, inte så dyrt och ändå är det mera europeisk känsla där än vad det oftast blir här i hemlandet. Så kanske en resa dit lite oftare kunde vara på sin plats? Här kommer de utlovade bilderna.

image6image4image5image7image3 (1)image2 (1)

Nu på veckoslutet har vi tagit en tur till landet och plockat kantareller och  blåbär. Sen åkte vi hem men Max blev kvar med mormor och morfar. Han ska ha en liten egen semester den inkommande veckan. Theo ska imorgon och i övermorgon och bekanta sig med sitt nya dagis, och om två veckor börjar Max skolan. Så det är mycket nytt nu.

Nu gäller det nog att avsluta (är ändå ganska okoncentrerad..) så jag orkar stiga upp imorgon. Tack och hej!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...