12 juli 2008

En aktiv dag

Oj, så jag har hållit på idag.. fortsatte med att ta bort färgen från en stol som jag ska ha som skrivbordsstol. Den har tre lager färg på sig, grått, orange och mörkbrunt överst. Ett tjockt lager.. Ja började med det här projektet redan i våras. Men det har alltid blivit på hälft av olika orsaker. Idag fick jag äntligen stolen skrapad! Så nu ska den målas vit! Ni kanske undrar varför jag har skrapat den och inte målat direkt. Den hade nämligen sprickor i den tjocka färgen. Så jag bestämde mig för att göra allt från början. Jobbigt, men jag tror nog att det lönar sig i längden! Klicka här för att se hur stolen såg ut innan.




Någon trädgårdsmänniska är jag inte, det vet ni som har följt med här en tid.. Jag tänkte att jag nu skulle ta bort några grenar från syrenerna (vet nog att det kanske inte är rätt årstid för det..) för några grenar växte över tvättställningen och var minst sagt ivägen.. Men det blev ju inte bara några grenar, utan en hel del.. Men nu ser det lite städigare ut iallafall. Peter i sin tur började gräva upp den gräsliga rabatten som jag pratat om tidigare. Men sen sträckte han ryggen på något sätt, så där blev det.. Vi har tänkt lägga gräs där nu tillsvidare. Sen får det bli pioner eller rosor tror jag. Inte en massa blandat småplåttrigt iallafall..

Igår var vi in till storstan Åbo. Vi tog en tur via frälsningsarméns lagerförsäljning, och jag gjorde några riktiga fynd!



En vit Arabia skål som var lite kanststött. Har en från tidigare som jag fått av mamma. 2 € skulle dom ha för den!Tyckte att det var rätt billigt, då Arabia alltid är dyrt på loppis om det så skulle vara i små bitar.. .



En brun kryddhylla som givetvis ska bli vit hittade jag också. Första tanken var att ha den som hylla i lekstugan i en avlägsen framtid, men det kan ju hända att den hamnar någon annanstans innan det. 1 € ville de ha för den.



Det tredje fyndet var en solstol. 2 € - verkligen billigt tycker jag! Orange och med söndrigt smutsigt tyg, men som vit med nytt randigt fräscht tyg, blir den perfekt! Ikea har ju rätt billiga randiga tyger, så tror att det blir blåvitt eller rödvitt. Vad tycker ni? Blev så glad för den här, för jag har för länge sett i någon bok jag har, att de bytt tyg på en sån, och den blev så fin. Så jag har länge letat efter en som ser just så här bedrövlig ut, att göra i skick!

Ha en trevlig fortsättning på veckoslutet!

16 kommentarer:

Ellas Inspiration sa...

Va fin stolen kommer att bli och riktigt roliga fynd du har gjort!

Ha en fortsatt mysig helg!

Kram Karin

Anonym sa...

Hej!

Ja det har blivit en del bloggande sen jag kom hem från min lilla Sthlms-tripp som för övrigt var jättemysig och vi hann med så mkt skoj jag och sambon :)

Självklart får du länka, shoppingrutten är superbra!

Jasså du ska måla stol, visst är det ett jädrans jobb att skrapa färg men det blir ju så fint i slutänden!

Tidigare i våras skrapade jag också 2 st stolar som hade 5-6 lager färg och det sitter ju hårt så det känns som att man genomgått värsta träningspasset när man är klar...haha! Hårt slit lönar sig - det är väl så man brukar säga :)

Lycka till!

kram

Anonym sa...

Hej!

Ja det har blivit en del bloggande sen jag kom hem från min lilla Sthlms-tripp som för övrigt var jättemysig och vi hann med så mkt skoj jag och sambon :)

Självklart får du länka, shoppingrutten är superbra!

Jasså du ska måla stol, visst är det ett jädrans jobb att skrapa färg men det blir ju så fint i slutänden!

Tidigare i våras skrapade jag också 2 st stolar som hade 5-6 lager färg och det sitter ju hårt så det känns som att man genomgått värsta träningspasset när man är klar...haha! Hårt slit lönar sig - det är väl så man brukar säga :)

Lycka till!

kram

Anonym sa...

Hihi, va roligt att du länkat så sött till mig, det får jag tacka för :)

Jamenvisst är det roligt att få komma till storstaden emellanåt!

PiaMaria sa...

Oj vilken fin blogg du har! Fynden du gjort är jättefina!

Kram PiaMaria

Södralycke sa...

Gillar stolen! Den kommer att bli jättefin när den blir färdig! Villka härliga fynd du gjort! En sådan solstol fixade de till i senaste nummret av "Allt i hemmet" tror jag.

Trevlig helg! Kram Johanna

Ullis/Leva på landet sa...

Stolen kommer att bli jätte fin. Jobbet kommer säkert att löna sig. Gillar solstolen också. Ska bli spännande att se hur den blir när den blir klar.

Ha det bra!
Kram Ullis

Sunells sa...

Stolen kommer att bli jätte fin! Vilket jobb du gör.
Arabia brukar ju alltid kosta mycket mer, vacker form i skålen! Men var här i Åbo finns frälsningsarméns lagerförsäljning?

Idag ska det målas och fixas här hemma, ser ut att börja regna. Ha en skön söndag!

Kram Katariina

Malin sa...

Hej!
Vad duktig du varit som skrapat stolen, kan tänka mig vilket jobb det var. Det blir nog jättefint när det är klart!
Kram Malin

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Härliga loppisfynd du gjort. Som vanligt kanske man ska säga:)

Trist med Peters rygg. Min Tobbe går oxå omkring och är skruttig. Har problem med nacken då och då efter en bilolycka för 6 år sedan. Och just nu lagom till tapetsering så slog det till...

Kram Annica

Karin i Villa Grå sa...

Hej raring!

Jag blev ju helt galet glad över utmärkelsen från dig och nu har den studsat tillbaka till dig!

Kram till dig och söte Max!

Karin

Millas hem sa...

Kikat runt här lite!
Finfin stol/ Kram Camilla

Nettan sa...

Japp ditt slit med stolen kommer garanterat löna sig =0)!
Tråkigt med Peters rygg =0(.
Vilka fina fynd du gjort..

Ha det gott..
Kram Nettan

karofina sa...

åh vad kul det är med loppissaker asså, man kan aldrig få nog ;)
det är nog inte så svårt att klä om stolen.... du får väl prova dig fram lite :)

mycket jobb me den där gamla stolen menva fin den är nu!! så sliten o snygg, men visst blir det ännu bättre med vit färg :)

kramar!

Vit Spets sa...

Nämen Hej!
Måste verkligen tacka för kommentaren, nu är jag här & jag gillar det jag ser...jag målar oxå för brinnande livet de loppisfynd som skall placeras i mitt syrum...
På återseende
//Siv

Chubby Chieque sa...

Den första stol är fin och vill ha. Men solstolen är oxå så söt. Den känns att tillför mig. Jag är ju lite så tänkte passa bra §;-)

Kram på Er denna helg och hoppas vi får lite sol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...