10 juli 2008

Tidningsinspiration och det nya köksbordet


Urklipp ur gamla Kotivinkki tidningar

För några dagar sedag gick jag igenom lite gamla inredningstidningar. Jag prenumererade på Kotivinkki 2004-2005, och tänkte att de tidningarna var väl bara att ge bort.. Men så började jag bläddra.. och så mycket fint hittade jag! Så vackra bilder och hem! Det var inte alls min stil då för 3-4 år sedan, men så aktuellt nu. Så jag rev ut alla fina inrednings/trädgårdsbilder och så lite recept också. Och lite hantverksbeskrivningar. Ska inskaffa en ordentlig pärm där jag kan samla allt! Orsaken till att jag började gå igenom tidningar, är den, att jag försöker tömma vår Expedit Ikea hylla i vardagsrummet. Jag börjar tröttna på den, och skulle vilja ha en vitmålad skänk istället. Men först måste jag tömma hyllan för att övertyga Peter om att vi inte behöver den längre.. I hyllan har vi nu alla inredningstidningar och så lite andra tidningar (Illustrerad vetenskap och en del damtidningar..) fotoalbum, lexikon, hantverks- och inredningsböcker, en par fotoramar, stereon+högtalare och en del romaner. Låter ju som rätt mycket - jag vet. Men som sagt så försöker jag göra mig av med en del gamla inredningstidningar. Så finns planer på att bygga en inbyggd bokhylla i övrevåningen. Vi har såna där vindsutrymmen där, med en massa utrymme, så där skulle vara perfekt att bygga in en bokhylla. Då det dessutom är en vägg i en smal gång, där det inte ryms några möbler. Så där har jag tänkt få plats med alla romaner. Inrednings och hantverksböckerna ska ner i hobbyrummet i källaren då det blir färdigt. Fotoalbumen får väl kanske plats i den där skänken. Stereon behövs egentligen inte, då vi kan lyssna på musik både från dvd spelaren och datorn.. Får se hur det går med det här projektet, och hur länge det kommer att ta..


Tänk om man hade gröna fingrar och ett sånt bord i trädgården!
(Bild från Kotivinkki)


Mina föräldrar kom ju och stoppade hos oss igår, och i morse åkte de iväg till Sverige och Vimmerby i sin tur. De hade med sig vårt "nya" matbord till köket. Det fanns i mitt barndomshem, men har nu länge stått och väntat på en plats.. Det här är det fjärde bordet vi har i vårt kök.. och vi har inte ens bott här i två år ännu. Men jag tror att det här är det rätta! Vitt ska det ju bli förstås! Och det är det första bord vi har här, som är tillräckligt lågt, för att man ska få upp köksfönstret utan att flytta bordet, och det är ju rätt praktiskt!





Idag kommer Peter hem! Vi har inga speciella planer för den här veckan - vilket är rätt skönt! Får hoppas på fint väder, så vi kan fixa och greja lite i lugn takt!

9 kommentarer:

Ellas Inspiration sa...

Ja, visst är det härligt med all inspiration man kan hitta.

Vacker möbel och så roligt när den har en historia med sig.

Ha en riktigt skön dag!

Kram Karin

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Det köksbordet gillar jag! Och extra fint blir det nog i vitt;)

Ha en skön dag!
Kram Annica

Ullis/Leva på landet sa...

Kul att du hittade in till mig och tack för din gulliga kommentar.
Köksbordet var fint. jag vill måla mitt också men har inte kommit så långt.

Ha en bra dag!
Kram Ullis

Nettan sa...

Här slängs inga " inredningstidningar " ;0), som du sa dom kan va bra & ha...

Fint bordet va & snyggt blir det säkert vitt =0)

Ha det gott nu när Maken är hemma & Trevlig Helg på er...

Kram, Nettan

Skogsdoft & havsbris sa...

Tänk vad roligt det kan vara att sitta och bläddra i gamla inredningstidningar! Jag har själv massor och kan bara inte göra mig av med dem (vilket min sambo nog önskar jag skulle göra för de tar ju en hel del plats...).
Köksbordet var fint, kommer säkert att göra sig fint i vitt! :) Och vad bra att ni kan öppna fönstret utan problem också! :)

Lenas pysselgrop sa...

Inspiration kan man inte få för mycket av! Fastän den sen kräver rätt mycket utrymme... :)

Tygerna jag sytt av har jag köpt på lite olika ställen - Eurokangas och ett par mindre tygaffärer. Det finns ju så otroligt mycket fina tyger, man vill ha allt!

karofina sa...

jag lånade en hel hög av tidningar från mamma som jag ska ta mig an nån dag, alltid lika kul med lite ny inspiration.

den där skylten du målade, har du skrivir väl kommen på den eller är det datorfixat?? snyggt som attan var det i vilket fall :)

kram!

Katta sa...

Det bordet blir nog jättefint i vitt.Så bra att man faktiskt kan öppna fönstret med.Såg att du köpt lika vit hink med lock på IKEA som mig. Vi var dit i lördags fast vi har vår i köksskåpet spm sophink, fina är dom i allafall. Fint du har det på symaskinsbordet med. Kram Katta

Living by Milla sa...

Jag sparar ALLA mina inredn.tidningar...mmm, det är massor ! Jag brukar ta frma någon gammal ibland och visst får man inspiration.

Bordet är såå fint och blir troligen ännu finare i vitt!:)

Ha en trevlig helg!
kram Camilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...