15 augusti 2008

Inrikessemester, del 2 av 2

På söndag avlägsnade vi oss från Haukivuori, och navigerade vidare mot Joensuu. Tacka vet jag TomTom, som har hjälpt oss att hitta fram. Fast "Patrik" som pratar i maskinen, börjar gå en lite på nerverna.. Man borde kanske ladda ner någon ny röst..

I Varkaus blev det stopp för lunch, och vid 17-tiden anlände vi till Joensuu. Peters första reaktion då han såg sin pappa (som han inte sett på ca ett år) var att : Nej, vad han har blivit gammal! Han har haft problem med höften, och gick med käpp. Och fast man inte.vill det, så blir vi ju alla äldre hela tiden.

Max smälte genast sin farfars hjärta och likaså hans fru, Mirjas hjärta. Peter har två halvbröder som bor ute i världen, men deras barn är redan stora. Yngsta är väl 16 eller något sånt.

Vi åkte via butiken, och sedan bar det av till stugan vid insjön Höytiäinen. Ett otroligt vackert ställe!

Det är Mirjas familj som äger stället, och där finns en massa små stugor. Men nu var det bara vi som var där. Vädret var ju inte så vackert heller tyvärr.. Men man fick nu bara göra det bästa av saken!

Vi fick bo i lillstugan. Riktigt skönt att ha ett eget ställe med eget kök, så man inte behöver tänka på att man stör någon.

Peter och Max ute på bryggan

Nu minns jag inte säkert, men tror att det är Mirjas bror som tillverkar fina saker i plåt. Finns lite varstans på området.

Också en utblommad blomma kan vara vacker!

Bastun från bryggan sett

Tre generationer! Peter, Max och Esa

Utsikten från vår stuga

Tror att det är samma bror som också tillverkar träskulpturer. Ganska äkta ser den nog ut!

Massor med kantareller fanns det! Vi fick med oss hem en hel påse!

En finsk sommarstuga kräver förstås en bastu! Som förstås värmdes upp till kvällen.

Stora "gammelstugan". Här bodde Mirjas familj under krigsåren. De levde på fisk och svamp och allt som skogen kunde ge dem. Måste ha varit en hemsk tid, men vilken tur ändå att ha ett sådant här ställe att vara på.

Ett av rummen i gammelstugan är inrett i lite lantlig stil. Där fanns många grejer som jag hade kunnat packa med mig hem. (Men varför de målat väggen mörkgrön förstår jag inte..)

IMG_3684 IMG_3695

Öppen brasa och mycket gamla detaljer. Jag kunde ju inte undå att fantisera hur stället skulle se ut om jag fick lägga händerna på det, och förbruka många många liter vit färg.. Men Peter erkände att han faktiskt också tänkt samma tanke..

På tisdag förmiddag tog vi avsked och började ta oss hemåt. Det tar ca 8 timmar att köra från Joensuu hem till oss, så vi hade planerat att ta in på hotell i Jyväskylä, som är ca halvvägs hem. Kära TomTom berättade till oss att det fanns ett Sokoshotell och dit åkte vi. Vi hade ju inte bokat någonting, så blev lite "skrämda" då ett hotellrum kostade 126 €.. Men sen kom Peter på att fråga om Viking Lines personal får rabatt, och det fick han! 55 € blev det bara! Det var ju tur att han frågade!

Då tyckte vi att vi hade råd att gå ut och äta! Det blev nog ändå bara hotellets restaurang då vi var så trötta. Men den var ganska mysig i sin österländska stil. Maten var god den också!

Efter en riklig hotellfrukost på onsdag morgon, åkte vi iväg igen. Vi hade inte planerat var vi skulle stanna på vägen, men vi hamnade i Nuutajärvi Lasikylä. Där finns ett glasbruk, där de tillverkar bl.a. Iittalas produkter. Man fick gå in i fabriken och titta på. Varmt var det där kan jag berätta!

För tillfället tillverkades produkter i rött glas. Bl.a. röda Aaltovaser och röda Marimekkoskålar

Mängder av glas!

Här kommer en färdig Marimekko skål ut ur maskinen

Det fanns också en skola, ett museum (som tyvärr var stängt) och en fabriksbutik på området. En liten grej fick följa hem med till samlingen, men den visar jag en annan dag!

Hoppas att ni har orkat följa med på vår resa så här långt! Borta bra men hemma bäst stämmer nog ändå.. Det var skönt att komma hem igen. Tyvärr måste ju Peter åka på jobb genast dagen efter, igår alltså.. Och jag tog tag i penseln igår och började måla en grej.. Och så fick jag ett efterlängtat paket också.. Men allt det här visar jag en annan dag!

Så har jag fått min "hemliga vän" i Vita gåvor också! Spännande! har redan gjort lite detektivarbete på dennes blogg, och tror att jag vet vad det ska bli för gåva.. Men det kan jag ju inte avslöja här!

Ha en skön helg allihopa!

Hagbacken sa...

Oj vad mycket vackert du visar, ni ser ut att ha haft en härlig semester!

Trevlig helg//Kram Linda

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilka härliga bilder. Vilken resa ni har gjort. Gillade särskilt den finska stugan med bastun. Så mysig!!!

Hur gör du förresten för att få dina bilder "icke" klickbara? Mina går alltid att klicka på och förstora...

Kram Jenny

LillaFlisan sa...

Vilka vackra bilder och intressant "resereportage". Älskar verkligen ditt foto av tre generationer! Underbar bild. Esa, vilken karaktär!
Flisan

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Oj så himla kul och mysigt ni verkar ha haft det! Vilken härlig bild på de tre generationerna:)

Den där rostiga båten var läcker...

Kram Annica

Katta sa...

Å vilken läcker restaurang, dit vill jag.Tycker väggen i gammstugan ser svart ut och det gillar ju jag mot det vita, söt öppenspis.Kram Katta

Ullis/Leva på landet sa...

Härliga bilder på karlarna i släkten och alla andra semesterbilder. Du har nåot inne hos mig.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Sunells sa...

Vad kul att se bilder på er semester och extra kul var det att se från Nuutajärvi!!
Vi har sommarstugan alldeles i närheten av Glasbyn och besöker alltid det, så mysigt ställe. Kommer ihåg när vi var små och var på landet och fick gå och titta på när de blåste glas. Där kan man också köpa fina glassmycken!

Ha en trevlig helg!
Kram Katariina

Hem och Lycka sa...

Vilka härliga bilder, mysig resa ni verkar ha haft. Kul att få se tillverkningen av Marimekkoskålar! kram

Norrdalen sa...

Hej tjejen!

Tack för din kommentar hos mig, det värmde! Alltid kul med saker man får gratis :-)

Superhärliga bilder från er resa!!
Kram Jannica

karofina sa...

åh vilka sköner bilder och utflykter! den på de tre grabbarna var ju bara för underbar!! den måste du hänga på väggen! :)

vad mycket ni hunnit med måste jag säga! mycket jag oxå skulle velat göra av det du visar.

kul att se var skålarna kommer ifrån!

kram karro!

Ellas Inspiration sa...

Vilken härlig resa ni har varit på.

Kram Karin

Södralycke sa...

Vad mysig stugan ser ut! vad ni hunnit med mycket på er resa :)

Hoppas helgen varit bra! Kram Johanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...