26 mars 2011

Rom!

Nu har det gått redan över en vecka sedan vi åkte iväg till Rom, så det passar väl att visa lite bilder kanske? Det var en jätte lyckad resa! Vi gick så vi hade alldeles förskräckligt ont i fötterna, såg mycket, upplevde mycket och smakade på våren! Tyvärr fick vi inte med den hem.. men den kommer väl..

Finns länkar till Wikipediasidor (som jag inte kollat desto närmare) från de flesta sevärdheter om någon är intresserad av att veta mera.

Hotellrummet var precis så fint som det såg ut på bilderna! Nog det finaste vi bott på hittills.. Högst upp med takfönster.

Fint badrum där jag bra hade kunnat ta hem både badkar och lavoar.

Vi kom fram fredagen den 18.3 på eftermiddagen, och efter en stunds vila traskade vi iväg. Ganska nära hotellet låt Fontana di Trevi, där vi såklart kastade varsitt mynt för att vara säkra på att komma tillbaka :-) Och vi var inte dom enda..

När man bara reser två, är det lite svårt att komma på samma bild.. Tror att det här är den enda.. För jag ger helst inte kameran till okända människor..

Efter att ha kastat våra mynt i Fontänen gick vi vidare och kom så småningom till Viktor Emanuel-monumentet. Också känt som bröllopstårtan eller Roms löständer.

Sen blev vi hungriga och åt vår första pizza i en mysig gränd. Det enda regnet under resan kom just då när vi satt där ute skyddade under tak. Så det var egentligen ganska mysigt!

Efter en natts sömn och ett mättande morgonmål på hotellet, tog vi metron till Vatikanen.  Vi besökte Peterskyrkan där bl.a Michelangelos skulptur Pietá finns. Vatikanmuseet var tyvärr stängt den här dagen, p.g.a Saint Joseph´s day. Så vi fick inte gå dit, men kanske våra fötter inte hade orkat med det heller..

Vidare promenerade vi över Ponte Sant´Angelo, där vi mötte dagens första brudpar :-)

Många  mysiga gränder senare, kom vi till Piazza Navona där vi stannade för lunch.

Mätta i magen fortsatte vi till Pantheon.

Ännu tröttare i benen fortsatte vi till Spanska trappan där dagens andra brudpar fanns att beskåda. Nu var vi så trötta, så vi tog oss tillbaka till hotellet för en liten tupplur. Sen gick vi ut och åt en god middag för att fira vår 12-års dag! (sen vi blev tillsammans) och vår 9 års förlovningsdag!

På söndagen åkte vi till antiken och hamnade mitt i Rom maraton.. Men först gick vi lite på marknad. Hittade bl.a. en Pinocciodocka i trä till Max och så hittade jag ett par haremlinnebyxor och en vit mammablus till mig själv för 1€ styck.. det var alltså någon slags loppis/marknad i området Porta Portese i Trastevere. Värt ett besök! Mycket “krääsä” men också riktigt fina saker! Marknad varje söndag.

Jag och magen på Circus Maximus :-)

Så kom vi snart fram till Roms kanske mest kända sevärdhet, Colosseum. Guider på vägen försökte övertala oss att ta dom som privat guide (och betala 28€/person) istället för att köa i en timme för att komma in. En tyckte att jag speciellt (med min mage) inte skulle behöva stå.. Vi gick inte på det lyckligtvis, köade i en kvart och betalade 12€/person och då ingick också inträde till Forum Romanum. Vi fick ju inte privat guide såklart, men jag hade ändå inte orkat gå med.. Satt mig på en sten medan Peter gick omkring.. Lekte kejsare.. nå nej. Tycker att det är ganska så förskräckligt om man tänker vad som hänt här för länge sen..

IMG_1000  IMG_0995

Forum Romanum

Sen bar det av till hotellet igen, och efter dagens tupplur gick vi och åt på en liten pizzeria nära hotellet. Pizza blev det igen, och det var nog en av de bästa jag någonsin ätit!

Följande dag var det dags för hemresa igen! Tog nästan hela dagen, men mellanlandning i Riga. Sen kom vi hem till Ekenäs där Max (som varit så duktig hos mormor och morfar) låg och sov. Då han vaknade på morgonen och såg att vi kommit hem, konstaterade han glatt att: “Jag e här”. Och precis så var det ju! Tack till mamma och pappa än en gång för vaktningen av barnbarnet!

Skönt med lördag idag! Max blev lite snuvig igår kväll, men vi har ändå haft en helt okej natt. Men idag ska vi nog bara vara hemma och mysa och ta det lugnt. Har sån lust att fixa lite för bebisen, men det är bara det problemet att allt som ska fixas och gås igenom finns ute på vinden.. Och inte så smart att jag håller på och lyfter.. får ångra mig sen bara.. Där finns så mycket saker i vägen. Nästa helg då Peter är hemma ska vi väl kanske få något sådant gjort. Pengarna för moderskapsunderstödet (tar inte lådan denna gång då vi har kvar allt från Max) kommer nästa vecka, så vi ska skaffa nya hjul till vagnövredelen som står och väntar. Eller så blir det en begagnad, men då blir vi ju med två övredelar.. En bilstol får vi köpa av en bekant familj (den vi hade med Max var inte så bra..) Annars har vi väl det mesta.

Känns lite onödigt att köpa “nytt” många saker som vi redan har/haft, men tänker som så att vi gärna skaffar saker som underlättar vardagen den här gången. Med Max skaffade vi typ allt det billigaste, och då var vi också tvungna att byta flera gånger.. Som vagn t.ex. Vet inte hur många begagnade vi skaffat till Max.. Dessutom så “räknar jag med” att så småningom sen få överlämna alla våra grejer till kommande eventuella kusiner :-).

Ha en skön lördag! Det tänker jag/vi ha!