02 januari 2013

Dag två

Är inne i en bloggkris, en inredningskris, och en “förhållasigtillprylar” kris. Några allvarligare kriser har jag inte just nu.. “Vadskajagäta” krisen är över och har övergått i en lugn “jagäterlchfochmårsåjävlabra” fas.

Bloggkrisen då? Den gäller främst det att jag antingen inte bloggar alls eller flera gånger om dagen tycks det som.. så har jag haft mina tappra försök att försöka locka hit läsare med varierande framgång, fast jag ibland tycker att jag är för privat och pratar för mycket om vårt vardagliga liv, och inte alls tänker på att någon hittar hit och orkar läsa.. En annan bloggkris (som har mycket med köpstoppet att göra) är att jag en lång tid främst läst inredningsbloggar, och blivit lite avundsjuk på alla fina saker (obs saker – inte kläder och skönhet) som folk har omkring sig. Oftast är det ju gamla möbler och sånt som redan levt ett liv,(iallafall i dom bloggar jag läser) men man ser ju hela tiden i kommentarsfälten frågor som: “var kommer den ifrån” “ooh, så fin, måste ha den”. Typ.. Det shoppas hejvilt och dom stora bloggarna får säkert en och annan läsare att skaffa dom fina inredningsdetaljerna, för då kanske dom också blir lika framgångsrika eller?

Jag är ärligt talat lite trött på det. Även om jag också själv varit väldigt intresserad av hur jag också ska få tag på något fint. Ibland har jag köpt. Nu kan jag erkänna att jag köpt många saker för att andra har. För att det såg fint ut hos dom. Men har mer och mer skaffat mig en egen stil. Eller inte vet jag om den är egen.. Mycket har jag ju snappat upp via inredningstidingar och bloggar. Men som det är nu känns ändå ganska mycket som jag. Eller den jag tror att jag är. Men det där eviga shoppandet..

Jag har därför mer och mer börjat läsa bloggar som behandlar ämnen som miljö, lchf, barn och familj, retro, loppis, livet. Bloggar där inte det viktigaste är att  visa allt fint man har hemma (och då räknar jag inte barnen i denna kategori) Det är ju också en typ av bloggar. Och man kan ju tycka vad man vill om att visa upp sina barn. Jag följer gärna med av intresse. Det är spännande att se att också andras barn växer och utvecklas, men lika hälsosamt att bli påmind om att andras barn också kan vara jobbiga.. Tycker om bloggar där man inte förfinar saker.. På ekobloggarna handlar det ju nog tyvärr en del om shopping också.. Men då ekologisk sådan. Men  ibland måste man ju köpa saker och då kan man få bra tips. Loppisbloggar gillar jag, för fast dom handlar om shopping, så kan man aldrig eller sällan hitta exakt det man gillat i ett blogginlägg. Men inspirerad till tusan kan man bli, och ta på sig loppisglasögonen nästa gång man gör en tur, för att kanske göra något fint fynd! (Jag är för övrigt väldigt bra på att fynda på loppis, en egenskap jag är mycket stolt över) Lchf-bloggar har jag hittat några bra på sista tiden, och där snappar jag såklart upp recept. Har börjat laga mycket mera ordentlig mat till mig själv under ensamveckorna.

Inredningskrisen går lite hand i hand med bloggkrisen. I ett skede skulle ju allt vara vitt. Men nu börjar det kännas lite tråkigt och opersonligt.. Jag vill ha mera färg och också lite retro. Men får inte riktigt till det. Det krockar lite. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att det inte ska se helt tokigt ut. Hoppas den krisen går över snabbt. Men är verkligen nöjd med att vi ändå har en ljus bas. Då går det ju bra att ändra lite smått. Och då är det ju främst tyg och textilier som gör det. Och sånt har jag hyllorna fulla som jag tänker hålla mig till just nu iallafall.

Så har jag börjat rensa. Ja, det gör jag ju alltid emellanåt. Men jag har alltså gjort det lite idag. Tömde lite på hyllan i köket, och i skåpet. Och fick via Whatsapp några grejer placerade. Ja, inte på riktigt ännu såklart, eftersom mottagaren befinner sig på andra sidan jorden just nu. Men dom får ett nytt fint hem iallafall. Och det känns så jätte skönt att jag bestämt mig för att inte köpa något nytt just nu. Kanske man äntligen kan börja hålla ordning..

IMG_4863

Och på tal om att visa fina saker man köpt, så här kommer ett loppisfynd från tidigare. Länge varit på jakt efter ett gammalt täcke. (Inte aaaalls inspirerad av Underbara Clara.. hmm) och så låg det där bara en dag framför mig på en loppis (Orsaken till att jag måste hålla mig ifrån sådana ställen nu..) Tyvärr tror jag att jag är tvungen att föra det till ett tvätteri, för det ryms nog inte in i vår tvättmaskin och vill nog tvätta det. Men sånt kanske inte ingår i köpstoppet?

Fortsätter så här.

4 kommentarer:

Kamomilla sa...

Jag förstår dig så bra- har själv en prylmättnad och önskar jag kunde slänga alla mina överloppsgrejs i lådor och bara dra ut och sälja nånstans.
Har allt för mycket stuff efter så många år av inredningsmani och nu fylls skåpen av saker jag bara får ångest av. Tror jag ska ta en megarensning i något skede och se om det skulle råka ordnas loppis nånstans...
Alternativt kunde jag packa lådor med olika teman och sälja på huuto, men det känns så omständigt och bökigt att det ändå aldrig blir av...
Just nu känns det som jag bara skulle vilja satsa på kameragrjes, all annan shopping känns ointressant...

Dessutom önskar jag ibland att jag inte hade köpt så mycket loppiskärl. Nån gång i mitt liv skulle jag verkligen vilja ha en enhetlig dukning, inte en massa hopkrafsat.

Oj vad det vore kul att ordna gårdsloppis nånstans men då borde man ju ha en lada eller ett uthus eller nåt, där man kunde sälja.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Tittar bara in och säger hej!

Kriser genomgår vi alla! Så även jag! Jag handlar bara sånt jag vill ha och så bara periodvis, ibland vill jag inte ha ett dyft på flera månader...Men vips så shoppar jag loss på någon loppis eller rea...

Kram Annica

thejeanettishway sa...

älskar din blogg!
tror min blogg är heeelt i din smak dessutom ;)
köpstoppskram från vackra Dalsland ♥

Nora sa...

Hej! Som ganska ny läsare tänkte jag bara skriva att jag tycker om din blogg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...