09 februari 2013

Tvålen

Tycker det är så barnsligt roligt att andra bloggar har hittat mig och länkat till lilla mig. Tack vare feedjit så kan jag följa med lite och se varifrån besökarna kommer. Upptäckte att bloggen Lev mer på mindre, länkat till mig angående mitt inlägg om tvåltillverkning. Det var ju kul! Hennes bok ligger på min önskelista och det är “bara” lite under fyra månader till min födelsedag nu..

IMG_6416IMG_6419IMG_6421IMG_6417

Tvålen då? Jo, den hade jag nästan glömt bort. Jag plockade fram lådan som jag förvarat den i. För övrigt en väldigt vacker gammal pappask. Vi har använt en del av tvålen och vad jag vill minnas så har den varit riktigt bra. Varför vi inte använt den på sista tiden, beror väl på att vi också har haft en del annan tvål på lager. Nu då jag plockade fram den så märkte jag att dom resterande bitarna blivit lite bruna i kanterna. Tror inte att det borde ha någon inverkan på funktionen, men det ser ju inte så vackert ut. Tog fram kaffe/kökstvålen, och skar bort dom fula kanterna. Men jag tycker ju inte om att slänga grejer.. Så istället  för att lägga fram den fina tvålen, så lade jag dom fula bitarna i en liten kaffekopp bredvid kranen i köket. Här kan man plocka upp en bit då man vill tvätta händerna med något annat än diskmedel då disken är undanstökad..

Ska nog ta och försöka laga lite mera tvål i något skede. Det jag också skulle vilja testa på är eget läppfett. Har fått en par av min vän som  varit dom bästa. Men nu är dom slut.. Egentligen skulle jag enbart vilja använda hemlagade hudprodukter. Använder mycket ekologisk kokosolja, och egentligen behövs inte så mycket mer än det. Är väldigt skraj för alla kemikalier som finns i alla produkter..

Kram, Lotta

2 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Jag såg Strömsö-programmet där de lagade tvål och skulle gärna pröva på det. Jag har använt endast färdig tvålmassa.
Kanske jag skall prova på det nästa sommar :)
Läppomada har de oxå gjort i Strömsö .. hm nu blev det mycket på "to do" -listan :)
Ha en trevlig lördagskväll!
kram Tini

Ninette sa...

Jag ska precis beställa mer ingredienser till tvåltillverkning, det är jättekul att göra egen tvål tycker jag också! Jag har gjort min enligt Cold Process Oven Processed-principen, dvs har formen i ugnen några timmar (80 grader). På det sättet så blir tvålen klar efter bara några dar - en vecka, så det går lite fortare att börja använda den. Det är det som är det jobbigast med tvåltillverkning - att vänta på att få använda den tycker jag!
Vi använder nästan bara egen kräm nuförtiden, så bra att slippa alla extra kemikalier tycker jag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...