19 augusti 2014

Overshoot day

Naturens budget är överskriden. Fr.o.m idag så lever vi över jordens tillgångar. Idag är det Overshoot day. En dag som kommer tidigare för varje år som går. Jorden räcker inte till. (Emma skrev väldigt bra om detta tidigare idag om ni vill läsa mera.)

Jag önskar att flera tänkte efter en extra gång i omklädningsrummet eller nätbutiken. Eller var man nu kan tänkas shoppa. Behöver jag verkligen detta? Troligtvis är svaret nej. Men själv tycker jag inte att det är så enkelt.. Jag tycker om saker och jag tycker om att förnya ibland. Men jag försöker att hålla mig så mycket till loppis och begagnat bara det går. Ibland köper jag såklart också nya grejer, men jag har ganska svårt för att inte få lite dåligt samvete då.. Inte handlar det ju bara om shopping heller. Lika mycket bör vi tänkta på vad vi äter och hur vi åker omkring och och släpper ut gifter i naturen. Inga lätta saker detta. Vi har vant oss att få det vi vill. Helst genast.

Jag hoppas att Overshoot day i framtiden kommer att infalla mycket senare än 19 augusti. Över fyra månader i skuld till vår planet är för mycket..

IMG_4788

Dom gamla flaskorna har jag troligtvis fått av min mamma som jag har att tacka för mitt loppisintresse.

Så är det ju tisdag igen och Peter åkte på jobb – igen. Dom går så väldans fort dom här veckorna så det är lite svårt att hänga med riktigt.. Jag har haft en sån där fartfylld dag på jobbet idag. Vissa dagar är bättre än andra. Så måste det väl få vara. Ändå har jag inte vant mig vid att stiga upp så tidigt ännu, så nu kallar nog sängen alldeles just. Egentligen hade jag ju tänkt berätta hur det var hos Ninette (men det kan ni läsa hos henne :-), om hur långt vi kommit på verandan, om allt hemskt som händer i världen just nu, om att barnen plötsligt blivit så stora… Men det finns andra dagar.

Ta hand om er!

Kram, Lotta

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...