16 augusti 2009

Helgen som gått

Helgen börjar lida mot sitt slut.. Har varit en rätt så innehållsrik helg, fast jag och Max har varit ensamma hemma. Vi har varit på snabbvisit till Mosters inredningsbod. Där införskaffades trådhållaren och X:et. En kratta fick Max också men den kom inte med på bild… Tyvärr var ingen av mostrarna där just då, då vi för en gångs skull kom iväg i tid och de hade inte hunnit komma dit ännu.. Men nu har jag gjort en liten reservering, så nu får det inte bli lika lång paus tills vi åker dit igen!

IMG_1189

Under helgen har jag  tvättat och städat, och sorterat. Alltid lika skönt att få sådant gjort. Max har varit jätte gullig och snäll på dagarna, men på kvällen har det blivit kaos.. Jag bestämde mig för att den enda lösningen på det här sömnproblemet var att ta en sömnskola igen. Vi har gjort det en gång förut och efter det började han sova hela nätter. Får hoppas att det fungerar nu igen. Fast man känner ju sig så usel.. Har inte velat skriva om det här på bloggen egentligen, för jag tycker egentligen att det är för personligt att skriva här, och så vet jag ju att folk är av så olika åsikt då det gäller sömnskolor. Men vi har testa det förr, och Max blev en mycket gladare unge då han började sova på nätterna! (Vet egentligen inte varför jag förklarar så mycket.. det är ju vår egen sak.. men jag är nu bara sån..)

IMG_1183

Mycket tankar som snurrar för övrigt.. har fått veta saker som jag inte haft en blekaste aning att har hänt i min närhet. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till saken. Det får morgondagen och framtiden utvisa.. (det har inget med mig personligen att göra)

Värst vad det blev personligt det här.. Idag har vi varit med vår kreativa/kulturella grupp till Nautalankoski museum i Lundo. Ett helt trevligt ställe! Tog ganska mycket bilder som jag ska visa en annan dag! Max var så glad då han fick springa omkring! Uppförde sig exemplariskt bland folk som vanligt..

Jag har märkt att besöksantalet sjunkit ganska rejält på sista tiden. Vet inte om det beror på att jag själv blivit så dålig på att kommentera hos andra och besöka andra, eller om den här bloggen har blivit tråkig helt enkelt.. Emellanåt funderar jag på att sluta med den här bloggen. Men sen tänker jag varför jag ursprungligen började blogga. Då var det mera som en dagbok för mig själv. Att folk började läsa min blogg var ju bara en bonus! Så jag tänker nog fortsätta i den takt det går och jag är jätteglad för de trogna besökare och kommenterare jag har här! Tack! Ni gör ofta en tråkig dag gladare!

IMG_1188

Besöksantalet har däremot stigit  på inspiration M bloggen (okej inte enormt, men ofta har det varit flera besökare där än här på en dag), och det är roligt, för sömnaden brinner jag för för tillfället! Tänk om man hade en dag i veckan då man fick jobba med det på heltid.. kanske en dag.. inte är ju det en omöjlighet.

Har funderat mycket över konsumtion och levnadsvanor den senaste veckan. Jag har läst Köp inte den här boken (som handlar om köp stopp av Ann-Christin Gramming och håller som bäst på med Växla ner, 77 sätt att leva bättre på mindre av Karin Lilja. Läsvärda böcker som får en att tänka till.. Hur lever jag egentligen? Behöver jag verkligen allt det jag vill ha och vad kan jag göra för att leva ett enklare och mera miljövänligt och ekologiskt liv?

Jag avslutar den här veckan med de tankeställarna och önskar er alla en trevlig kommande vecka!

Kram, Lotta

13 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det går upp och ner på min blogg också vad gäller besöksantalet. Mycket beror det nog på hur ofta jag uppdaterar och skriver kommentarer hos andra. Sedan har man ju de som besöker en även om man inte orkat runt hos dem och det gör mig glad. Att ta till knep för att få barn att sova har vi också fått göra. Jobbigt när de skriker men det går ju fortare än man tror. Tycker verkligen inte att din blogg är tråkig utan gillar den som den är.

Kramar Ullis

Nettan sa...

Ibland behöver man lätta sitt hjärta & jag tycker du gör det som känns bäst för dig, kep får vi alla ta till för att få vardagen att funka.
Max har bara kommit ur gängorna lite ;).

Och din blogg är absolut inte tråkig, tittar alltid in till dig, även om jag inte kommenterar jämnt, ska bättra mig !

Fortsätt som du gör, för du gör det BRA !

Ha en skön vecka !
Kram Nettan

Vitt Hemma sa...

Å inte ska du sluta heller!! Man har perioder då man springer runt och läser och komenterar på andras bloggar, oftast brukar det ju bli mindre på sommaren då man är ute mer och inte sitter vid datorn liksa mycke..

Kram!

Galleri MochB sa...

Jag är in här med jämna mellanrum och hälsar på, och får mej en dos inspiration :O) Jag tittar inte så ofta på besökarantalet, men märker att om man själv är flitig att kommentera så får man kommentarer tillbaks också. Och mest skriver man väl för sej själv... så då gör man det när man har tid ork och lust :O)
Mosters tänkte vi besöka en gång när vi var i åbo men gps:en hittade inte adressen.... men där är säkert jättemysigt!!
Ha det bra! kram Mia

Mjuka sa...

Du både jag och min man tänker också på det där med konsumtion. Denna månaden har jag faktiskt inte handlat något. Handlar på blocket. tradera och loppis, det är åtminstone miljövänligt.
kram Malin

Backstitch sa...

Oj nu bara måste jag kommentera. Förstås är jag mycket ledsen över att du inte fick träffa någon moster i Mosters och att det var en mormor som tog emot dig i stället. Nästa gång måste vi nog se till att vi är på plats ;)
Sedan vet jag inte hur jag skall kommentera saken angående köpa eller inte köpa. Jag vill ju förstås att du skall köpa från Mosters men att du kan vara ekologisk och inte köpa av andra ;) Nä jag tycker att det är roligt att du kommer och hälsar på ibland och om du köper något du verkligen vill ha eller verkligen behöver så är det OK. För övrigt tycker jag att det är OK att vara ekologisk och att man funderar efter ca 10 ggr före man köper något.
Kram Moster

Chubby Chieque sa...

Så är det, lilla vän. Ibland blir man s k blogtorka och vem bryr sig? Dem som vill följa dig följer vad än som händer.

Ha det bra...oc kram till lille M!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hejhej!

Det där med barn och sömn finns det många som vill säga sina meningar om. Det viktigaste som förälder är dock att man gör det man tror är bäst för sitt barn...skulle man lyssna på alla goda råd skulle barnen aldrig sova!

Stor kram
Annica

Sara Mårtensson sa...

Tycker inte du ska sluta med bloggen! Blogga då du känner för det och att besökarna minskat är ju inte så konstigt då det varit sommar! :-)
Jag har själv haft ett långt uppehåll från min egen och andras bloggar.
Ha det fint!
Kram Sara

Lallis - liv och leverne sa...

Blogga när du vill helt enkelt, Lotta:)
Som det känns bäst för dig helt enkelt
Kram Lallis

StrandviksVillan sa...

En snabb kommentar...
Fina saker du köpte!
Jag har också haft mindre besökare i sommar, men nu börjar det öka igen när folk sitter inne vid datorerna på kvällarna.
Bloggen får inte bli en press (fast jag vet vad du menar) för då försvinner glädjen i den.
Fortsätt i din egen takt, jag är prenumerant så jag missar inget :)

Sköt om dig och lille knatten!
Kram Ann-Christine

Kamomilla sa...

Halloj!
Inte lätt att hinna med allt och besökarantalet minskar så fort man minskar sina besök och kommentarer i andra bloggar. Det här är ju som ringar på vattnet...

Själv besöker jag dig regelbundet för jag tycker minsann att din blogg är intressant! Jag har dessvärre inte själv alltid tid att kommentera, det är en del av bloggaktiviteten det sen igen, att när man får många kommentarer vill man göra ett besök tillbaka och det om något tar tid... jag har nästan hundra bloggar på bloggkoll, så det skulle ju äta hela dagen om jag så ville...

Men du ska för all del inte sluta blogga! det fungerar ju som ett bollplank för en själv men också som ett arkiv där man senare kan dyka in och minnas vad man gjort!

Sömnskola är enligt mig ok, har dragit det för äldsta grabben redan för 18 år sedan och det fungerade faktiskt över förväntningar! På tre kvällar var det över, även om han faktiskt är av den envisaste sorten. (och jag har mycket erfarenhet av barn kan jag lova...)
Han blev lyckligare och vi blev ALLA lyckligare! Så lita på din intuition. DU vet vad som är bäst för ER, strunta i vad andra tycker. :) Det finns alltid tusen och en åsikter när det gäller såna här saker men jag tror man ska gå på sin magkänsla. Alla barn är olika. En del sover som stockar andra mindre.

Det som jag inte tycker att man ska pruta på är dagssömnen. Allt för många föräldrar vill lämna bort den för tidigt och det är inte bra. Den lilla hjärnan utveckalas bäst under sömnen. Det oroar mig att det i dagens oroliga värld inte skulle mera vara viktigt att vila på dagen! Ju bättre dagsvila desto lugnare nattsömn. Oj, nu slirade jag ut från ämnet, men det kanske bli aktuellt för dig sen i något skede...
ha en trevlig helg!
"Tant" Kamomilla :D

Anna-Paulina sa...

Hej. Jag läser gärna din blogg så den får du inte lägga ner! Nu under sommaren har tiden tyvärr inte funnits till för att varken blogga själv särskilt mycket eller att läsa bloggar så som man hade velat. Antalet besök på min blogg har också sjunkit en hel del under sommaren. Men nu går vi ju mot mörkare, mys tider då man kan sitta inne och slöa framför datorn mer. = ) Det där med barn och sömn känner man som förälder bäst tror jag. Sköt om er.
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...