08 maj 2010

Ska vi baka bröd?

IMG_5542 IMG_5543 IMG_5544

Mumsigt bröd

  • 5 dl vatten
  • 1 påse torrjäst
  • 2 tsk salt
  • 1 msk honung
  • 1 dl solrosfrön
  • 1/4 dl linfrön
  • 2 dl havregryn
  • ca 10 dl vetemjöl
  • 1 dl olivolja

IMG_5545 IMG_5551IMG_5546 IMG_5547 IMG_5548 

Gör så här:

  1. Blanda jästen i det varma vattnet
  2. Rör i salt, honung, havregryn, linfrön och solrosfrön.
  3. Blanda i vetemjöl, lite i taget.
  4. Blanda till slut i olivoljan och knåda in den i degen
  5. Låt degen jäsa till sin dubbla storlek på ett  varmt ställe under en handduk
  6. Baka ut bröden (2 stycken) och låt jäsa under duk en stund till.
  7. Grädda i 225 grader i ca en halv timme
  8. Ytan ska bli lite mörk och hård. Innehållet är mjukt och gott ändå!

IMG_5552    IMG_5558

Det går självklart bra att frysa brödet, men vänta tills det är riktigt svalt. Om du bakat på kvällen eller eftermiddagen, så vänta till nästa morgon. Och förvara brödet i en tygpåse! Annars möglar det! Ofta blir brödet ändå uppätet ganska fort, då det är så gott.. Men alltså, om du fryser det så måste du nog lägga det i en plastpåse..

IMG_5580

För övrigt är det lördag morgon. Gårdagens vila gjorde susen, och känner mig rätt okej idag. Igår kände jag mig också helt okej på eftermiddagen, så Max och jag bakade bröd. Livsmedelsstrejken som pågår (ännu ?, är inte så isatt, då vi ofta bakar vårt eget bröd, och inte köper så mycket  färdig mat) har säkert fått många att tänka till. Småbagerierna och andra småföretagare får jobba på för fullt medan de stora leverantörerna står stilla.

Tror egentligen att en sån här strejk kan vara ganska bra, för folk att inse att man faktiskt kan laga sin egen mat ibland också..

IMG_5575

För övrigt så fick jag en lite trist väckning. Ja, själva väckningen var väl ganska mysig, då Max ville kramas, men då vi skulle gå ner i källaren på pottan, så märkte jag att det var kallt.. Igen.. Det betydde att en liten liten sil har stockat till sig i värmesystemet (för femtioelfte gången, Peter ska kontakta leverantören nästa vecka, det har hänt alldeles för ofta nu..) så det var bara att kavla upp ärmarna och börja meka.. Eftersom jag bara tittat på en gång tidigare, så ringde jag till Peter, som låg i Tallin och sov.. Visste att han har morgontur och ändå ska upp snart, så det var inte så farligt. Han berättade hur jag skulle göra, och nu får vi hoppas att  vi får varmt här snart.. suck..

Idag är det mycket grått ute, men ganska skönt, för då kan vi ta det lugnt inne, vilket vi nog ändå hade tänkt göra.. Kanske det blir en loppisrunda senare..

Ha en riktigt skön helg!

Kram, Lotta

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...