23 januari 2012

Det är väl till en flicka..

Jag är absolut av den åsikten att flickor ska få vara flickor och pojkar pojkar och understöder inte på något sätt att barnen på dagis ska kallas “vänner” och “hen”. 

Men jag tycker ändå att det är sorgligt att det ska vara så uppdelat från så tidig ålder. Rosa och ljusblått. Jag får “attityd” då de ringer från bokklubbar och frågar om ens barn är flickor eller pojkar. (Bara för att de ska veta om de skall skicka ett prinsessbokpaket eller ett bilbokpaket.) Nej tack, vi läser barnböcker, inte flick- och pojkböcker.

Då det nu var dags för kalas och presenter, så bad jag min syster testa en av de stora leksaksbutikerna i Åbo. Petra nappade på idén med doktorsväskan och då hon kom till kassan så fick hon frågan:

-“Det är väl till en flicka?”

Eftersom jag förberett henne på att hon antagligen skulle få den här frågan så svarade hon (enligt mina anvisningar) med pokerface. “Jo, det är det”. Varpå hon fick ett knallrosa papper med älvor på.

Varför ska det vara så här? Varför kan de inte ha könsneutrala paketpapper åtminstone! Ska man måsta se redan på paketet vilket kön mottagaren har? Och varför har man om man jobbar i en leksaksbutik så förutfattade meningar att en så neutral sak som en doktorsväska skulle vara till en flicka?

Vi försöker iallafall erbjuda lite av varje till barnen. Vi har såväl lego, bilar, kök, dockor, och Max fick ett finfint dockhus av mormor och morfar i födelsedagspresent. Nog händer det ju säkert att dockhuset blir garage ibland, men då har det ändå funnits ett val.

IMG_7927

Den här bilden har väl dykt upp på en del ställen på sista tiden, så inget nytt, men man undrar ju vad det är som hänt på vägen..

legoflicka

Reklamen är från 1981. Mitt födelseår.

Hur resonerar ni?

9 kommentarer:

alegni sa...

jag resonerar precis som du.
vi erbjöd våra grabbar både och när de var små, och t.ex. leksaksspisen och kaffekokaren stod högt i kurs, medan de aldrig rörde dockan som alltid fanns i deras lekrum, inte förrän de var ca fyra och fem då jag en gång kom på dem med att ha tagit av dockan hennes blöjsnibb (hon hade en sådan där blöjsnibb som man hade förr i världen när jag var ung och lekte med dockor) och lyste henne med ficklampa mellan benen. :D

Rebecca sa...

Jag håller med dig till fullo. Jag jobbar själv i butik, en elbutik iofs.. men där säljs det eltandborstar för barn, en med prinsessor på och en med bilar på. En gång stod en liten pojke och tittade på tandborsten med prinsessor och sa till sin mamma; Åh vad söta de är, en sådan vill jag ha! varpå mamman svarade att den bara var för flickor. Då sa jag att det är den inte alls, man väljer den man tycker är finast! Mamman sa då "Han är inte bög" Jag höll på att dö.. Herre jösses... Människor :/

Petra sa...

Det var alldeles fånigt jo det där med paketet! Dessutom blev jag alldeles upprörd när vi var till SIWA på kvällen, och vid kassen fanns det kort till födelsedagar, från 1 år till typ 9 år. Till vänster var det flickornas spalts - ROSA, till höger pojkarnas - BLÅTT! Och när flickan var tre skulle hon leka med en docka, medan pojken skulle sparka fotboll, och när flickan var 6 skulle hon åka skridskor medan pojken spelade tvspel... suck!

Ninette sa...

Håller helt med dej. Förstår inte varför det skall vara så könsuppdelat, eller jo, jag förstår det för då får butikerna sälja fler varor och det är väl det som ligger bakom det - ekonomisk vinning. Men nog är det irriterande, också en sån grej att en del tycker att småpojkar inte kan gå med strumpbyxor. Jo, det kan dom nog, har jag svarat när någon dagisunge har kommenterat. En unge som garanterat har fått det itutat hemifrån...

Veronika sa...

Blir också väldigt irriterad ibland på hur indelat det skall vara. Vi erbjuder också alla alternativ åt vår kille han leker ganska varierat med de olika sakerna.
Han går även klädd färggranna kläder (sällan blått) och när vi checkade in på ett hotell för ngn månad sen så¨fråga receptionisten om M var en pojke eller flicka och gav honom då en blå leksaksödla när jag svarade pojke. Precis som om en 1,5 åring sku ha brytt som han fått en rosa... samma sak är det med tandborstar vid tandläkarbesök etc.
Jag har en brosdotter som är 9 år och hennes favoritfärg är sen några år tillbaka blå och det är alltid samma sak när man köper gåvor åt henne så tänker de sätta rosa papper och så får jag vänligen be dem byta till ett blått för jag vet att hon gillar det bättre :)

loppan sa...

nå huh huh!!
Jag har en son som allti ha varit lite "egen". Han ha villa ha glittriga innetossor, lila o ljusröda grejer o tyckt om o sticka bland annat. Han ha heller ALDRI villa leka me bilar, nånsin! Ja ha låti d mesta gå, tyckt d ha vari lite roligt faktiskt, o va ja vet ha han aldri blivit mobbad för d. Samtidigt vet man ju hur den här världen e, o hur elaka barn kan va, så man funderar ju ändå. D där me babykläder, blått elär rosa, ha ja aldrig förstått. Ja ha mest kört me grönt, delvis för att d e min favoritfärg, men kanske liiite för att protestera oxå?

Anonym sa...

apropå reklamen från 1981 kommer jag att tänka på en gång då en vän till mig absolut tyckte något skulle vara ljusblått till min son och ljusrött till min dotter. "så som det kämpades för att bli av med det där på 70-talet" mumlade min mamma. Så Lego-reklamen är väl på ett sätt ett resultat av den tidens motstånd mot den strikta könsuppdelningen. Frågan är bara varför den har kommit tillbaka? För övrigt håller jag alltså helt med dig.
Ulrika

Louise sa...

Resonerar precis i samma banor!

Vecka - Vecka sa...

alegni: Det var säkert väldigt spännande och lärorikt :-)
Rebecca: Stackars pojke.. vilken kommentar!
Petra: Det är så fel!
Ninette: Jo, strumpisar är självkart för både pojkar och flickor om man frågar mig! Tänk att föräldrar lär barn sånt!
Veronika:Jo, det där har vi också varit med om många gånger.. man blir så trött..
Loppan: Din son är bäst! Och ett bevis på att man faktiskt inte behöver följa normerna och ändå kan bli accepterad. Men det är klart att man kan vara "orolig" ibland..barn kan vara hemska.. Vi har också kört mycket grönt, och nog använder jag blått också på mina pojkar, men lika mycket rött. Rosa har jag varit lite försiktig med, men jobbar på det också :-)
Ulrika: Jag tror att dom flesta har lättare att ge neutrala färger (på t.ex. kläder) till pojkar. För flickor blir det så ofta rosa.. Och det är klart att sånt här kommer och går.
Louise: Fint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...