05 januari 2012

Utan el i fem dagar..

..och utan modem i fem till..

Jo. Så blev det. Fem dagar eldade vi, lagade mat på gasolplatta, tältade i vardagsrummet och försökte hålla humöret uppe. Då elinstallatörerna äntligen dök upp så trodde vi knappt att det var sant.. Man trodde ju att man skulle hoppa upp och ner av glädje då vi på nyårsafton äntligen fick elen tillbaka. Men man var så trött vid det laget så den där elen var nu sen bara där. Men mycket mera uppmärksam har jag nog blivit på hur mycket el man egentligen använder..

Då elen äntligen kom tillbaka så hade jag ju gärna återskapat bekantskap med min dator och Internetvärlden, men då märkte jag att modemet gått sönder. Eftersom vi var på väg till butiken så gick vi via och försökte få det bytt. Trött och förvirrad som jag var så uppfattade jag det som att det skulle komma ett nytt på posten.. Men då vi idag var dit och fråga igen hur länge det skulle ta, så sa han att han gett en ny sladd med.. Så det skulle ha fungerat redan på lördag alltså.. jag hade ju såklart inte ens testat det.. suck. Man känner sig ju lite dum..

nyår4

Elljustaken lyser igen efter fem dagar!

Peter åkte på jobb på torsdag den 29.12 och då kom mamma och pappa hit. Och det var nog bra det för utan dom hade jag nog inte klarat av att hålla huset varmt och ta hand om barn och mig själv samtidigt.. Så tack än en gång! Tack också till J med familj som vaktat vår frysmat och bjudit på möjlighet till matlagning (innan vi skaffat gasolplattan) och varm dusch.

nyår1

Nyårsafton. Vi spelar Mexican train. Och vi har nog en och annan lampa tänd förutom ljusen fast det inte ser ut så.. Charmen med tända ljus och brasa har på något sätt lite försvunnit för en tid..

Förutom att vi fick vänta i fem dagar på elen så fick vi också veta att ledningen som brustit var livsfarlig och att det hade gått mycket tokigt om någon kommit i närheten av den.. Vi hade något som kallas 0-fel i vårt elsystem, vilket betyder att vi inte kunde ha elen på för att märka då den kom tillbaka. De varnade för elstötar, brandrisk och risk för att apparater går sönder..

nyår3

Traditionell nyårslek. Under kopparna gömmer sig små grejer som symboliserar olika saker som kommer att hända under det kommande året. Alla får lyfta på tre koppar. Jag fick ett lås, ett tåg och ett kex..  Sen får man ju tolka det som man vill..

Vilket har hänt. Peters laddare till telefonen, en sladd till en radio,  flera lampor, ett modem, en stereo, en micro och kanske eventuellt vårt värmesystem.. Som vi märkt hittills. För då vi äntligen fick el hade vi ju tänkt att huset skulle börja bli varmt. Men systemet satt inte på sig. Varmt vatten fick vi iallafall, eftersom vattenboilern tydligen går på el då inte apparaten fungerar. Men vi fick fortsätta elda. Suck. På tisdag var här en typ som skulle kontrollera systemet och det var tydligen inte bara en säkring som gått.. Så vi får vänta några dagar till. Nu kombinerar vi brasvärme med extra batteri (element för er som bor i Sverige och läser här).

nyår2

Mamma blandar brickorna i Mexican train.

Bara jag samlar mig så ska det väl bli ett inlägg om julen och en årskrönika. Hade jag tänkt. Julen känns visserligen väldigt avlägsen just nu, men den var fin och lugn. Och är värd ett inlägg.

Nu längtar jag efter ljus, vår, ordning och reda, organisering, renovering (går inte riktigt ihop-jag vet) och knarrande tulpaner!

Gott nytt år förresten!

Kram, Lotta

6 kommentarer:

Så Vitt Jag Vet sa...

Jag har följt med dina el-horror-problem... Tur att allt börjar ordna sej.. Jag vet att man inte förstår hur beroende man är av el innan man är helt utan...
Nu blir det nog vår med stormsteg !
Kraam
Sanne

StrandviksVillan sa...

Ojojoj, kan tänka mig hur jobbigt ni haft det!!
Vi var ju som sagt utan i 33 timmar. Vi fick slänga allt ur frys o kyl och även vår "data-manick" fick fnatt, men inget annat gick sönder.
Hoppas ni får allt fixat och ordnat snabbt nu!

Louise sa...

Hu ja mej....förstår bra att det småmysiga med tända ljus för tillfället känns...ganska avlägset.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

God fortsättning på det nya året tänkte jag skriva men kanske ska skriva en godare fortsättning på det nya året än avslutningen av det gamla. Hursom önskar jag dig och de dina ett riktigt bra 2012!

Kram Annica

Livingroom sa...

Oj så skönt att allt börjar reda upp sej. Måste vara för j---g att vara utan el så länge. Fin bild på dej och T. Hoppas du har en skön helg

alegni sa...

Ojoj, vilken pärs! Vi Haninge varit utan el en sekund, så jag kan inte ens föreställa mig hur det varit. På sommarstugan har vi ju varken el eller vatten, men det är ju sommar och varmt när vi är där, och de väljer vi ju att vara utan dessa moderniteten, så det är inte direkt jämförbart.
Hoppas allt ordnar upp sig nu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...