13 februari 2013

Dagen efter lchf fastlagsbullar

Mycket bakat nu :-) Brukar ha en tendens att baka en del då jag inte har syinspiration.. Idag blev det lchf fastlagsbullar – dagen efter då alla andra ätit dom... Receptet hittade jag här, men skriver ut det här till er också för enkelhetens skull.

6 ägg
1,5 dl grädde
1,5 dl turkisk yoghurt 10%
50-75 g smält smör
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
6 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 msk sötning (eller enligt smak)

Vispa äggen med elvisp i minst 5 minuter. Blanda i de andra blöta ingredienserna.

Blanda de torra ingredienserna och vispa ner i äggsmeten.

Låt stå i 5 min och svälla.

Blöt händerna i kallt vatten och rulla bullar av degen. Lägg bullarna på ett galler med bakplåtspapper. Det blir ca 12 stycken.

Grädda sedan mitt i ugnen på ca 170 grader, i 15-20 minuter tills frallorna fått fin färg.

Mandelmassa
ca 2 portioner

1 dl mandelmjöl
2 msk grädde
1 msk stevia strö
En nypa vaniljpulver

Blanda ingredienserna, smaka dig fram till vad som passar.

Gröp ur bullen och fyll den med massa. På med vispad grädde, bull-lock, och lite sukrin melis för syns skull.

IMG_6661IMG_6667IMG_6663IMG_6668

Jag hade bara en halv deciliter kokosnötsmjöl och inget hasselnötsmjöl så satte i 1,5 dl mandlemjöl och 0,5 dl kokosnötsmjöl. Ska nog testa den riktiga varianten något tag. En aning platta blev dom, men tror att det beror på att jag tittade in i ugnen lite för många gånger.. Men definitivt riktigt goda!

Om förra natten var besvärlig för Max, så var det Theos tur inatt.. Han sover alltid jätte bra, men inte då han håller på att bli sjuk. Så det var snorigt och trött på morgonen. Och så har jag inte fått honom att sova heller nu på dagen då jag inte vill sätta ut honom då han är snuvig.. Och inne tycker han inte om att sova på dagen.  Är också själv trött och har lite ont i halsen.. Fick trots det lite lådor städade medan Max var i klubben på förmiddagen. Rensade bort en massa lådor och bruksanvisningar till apparater som vi inte har mera. Skönt! Men ännu finns det mycket att rensa och ordna.

Ha en bra fortsatt dag!

Kram, Lotta

1 kommentar:

Mia sa...

Mums med semlor. Har aldrig provat lcfh semlor men det låter gått, gillar smaken av kokosmjöl. Angående virknål till matta så har jag virknål nr 9. / mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...