25 augusti 2014

Ett år utan nya kläder

Jag tänkte att jag skulle ta och delta i en utmaning som går på Facebook just nu. Ett år utan att köpa nya kläder. (Fr.o.m den 30.8) Vad tror ni? Klarar jag det? Själv tror jag nog inte att det borde vara något problem.. Jag köper ju ändå mest på loppis och det jag inte köper så syr jag. Det ingår också ett år utan nya tyger i den här utmaningen.. Men det vet jag inte om jag klarar av.. Men har nog som motto att använda upp en del av det jag har iallafall. Så här kommer reglerna:

  • Inga nya kläder och skor och tyger får köpas under ett års tid.
  • Det är ok att köpa kläder/skor/tyg på loppis
  • Byteshandel är också ok.
  • Undantag är strumpbyxor, strumpor och bh:n. Sådant som jag kanske inte i första hand syr.. Men bara då det är absolut nödvändigt.
  • Inga nya tyg ska köpas (undantag är om jag får beställningar men då ska jag endast skaffa så mycket som behövs till beställningen) Tråd, gummiband och såna tillbehör är tillåtet om något tar slut, men även sådant kan man hitta på loppis..
  • För att inte loppishandlandet ska ersätta konsumtionen av nya kläder så är det endast tillåtet att gå en gång i månaden på loppis. (Försök nu övertala barnen det..)
  • Även barnens kläder är med i utmaningen. (Borde inte heller vara så svårt, det mesta dom har är ju redan nu från loppis..) Peter är nog ingen storshoppare han heller men han får bestämma själv hur han gör :-)

IMG_4973

Finns ju en del att välja på så tror inte jag behöver leta efter grejer på loppis i första hand heller..

Det trista är ju att det såklart alltid finns dom som börjar gnälla över att detta skulle leda till en ekonomisk kris om ingen köper något nytt. Det kanske det skulle. Men det skulle ju aldrig hända att alla slutade handla nya saker. Dessutom finns det ju nog en hel del människor som redan nu bara köper begagnat. Finns nog ingen fara att alla i klädbranschen blir arbetslösa p.g.a detta facebookevent..

Någon som vill nappa på?

Kram, Lotta

2 kommentarer:

Ninette sa...

Vilken jättebra utmaning! jag ser på på sidolinjen, är urkass på att sy, men bidrar med mitt till att minska konsumtion genom att gå med samma gamla paltor tills dom faller av mej eller ungarna gråter...! (mamma, du får inte gå med dom där byxorna! Dom har hål i baken!) Önskar jag kunde sy underkläder. Speciellt BH. Så om du luskar ut hur man gör och kommer på hur man förklarar sånt på ett lätt sätt så läser jag tacksamt!

Fru Z sa...

Oj vilken utmaning! Låter inte alls som en tokig ide! Skall fundera över natten! Härlig blogg förresten! Tack för din kommentar inne hos mig :) Vi skrivs*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...