24 augusti 2014

Ljus i augusti

Dom mörka kvällarna är här och då behövs det ljus i vårt hus.. Har flera år samlat på mig stumpar och ljus, och nu grävde jag fram allt och började fixa. Jag har också sparat lite gamla plastflaskor ett tag för att få den där runda formen. Då jag var liten brukade vi gjuta ljus i mjölk- och filburkar, men dom blir egentligen lite för stora för att brinna bra.

IMG_4915

Det har blivit en ganska stor samling.. (här ser ni också ett exempel på hur ett fyrkantigt ljus inte brinner så bra..) Mest vita ljus men också lite färgade. Då vi kommit lite närmare jul skulle jag gärna också stöpa ljus. Ett riktigt barndomsminne. Känns som att det gjorde vi alla år, men kanske vi egentligen inte gjorde det så många gånger? Ett fint minne iallafall.

IMG_4905

Här har min mamma varit framme igen och för flera år sen hittat världens mest praktiska stearinsmältningskastull på loppis! Den har ett hål där man häller i vatten och så får stumparna smälta i lugn och ro. Väldigt praktiskt!

IMG_4924 IMG_4922

Sen får man stå där och fiska upp gamla vekar från det smälta stearinet. Självklart jobbigare än att skaffa helt ny stearin/paraffin, men det här är ju återvinning :-) Och helt gratis. Burkarna skar jag av på passlig höjd och borrade ett hål i mitten av botten där jag drog ut veken ca två cm. Sen ordentligt med tejp på så att inte stearinen rinner ut. Veken band jag fast med en pinne så den hölls rak i mitten.

IMG_4936

Det blir så gott som alltid ett hål i mitten då stearinen stelnat. Det får man fylla på med mera smält stearin innan man sen kan dra ut ljusen ur burkarna. Dom sitter ganska hårt fast.. Ett av ljusen (gjorde bara fyra denna gång..) har jag inte ännu heller fått ut :-) Tyvärr så sjunker allt sot och smuts som kan finnas i ljusmassan ner i botten (som i det här fallet blir det so!m kommer överst på ljuset) så så supervackra blev inte ljusen, men det är nog inget man tänker på sen då dom lyser i mörkret :-)

Så avslutar vi veckan! Theo och jag lite flunssiga ännu, Max lite kalasyr och huset ser ut som att tre personer varit inomhus ett veckoslut alldeles för mycket.. Hoppas jag är lite piggare imorgon så att vi kunde börja veckan med att städa huset. (Jo jo, kan ju alltid försöka lura mig själv..)

Kram, Lotta

1 kommentar:

Gunilla sa...

Fina ljus:) med 2 spisar som eldas i dagligen vintertid så brukar alla ljusstumpar gå åt till brasrosor(rosor av äggkartong doppade i smält stearin) Va lite skeptisk till en början men fungerar över förväntan. Skön fortsättning på hösten!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...